آموزشی

راهنمای خرید دستبند طلا

راهنمای خرید دستبند طلا

راهنمای خرید دستبند طلا پیش روی شماست تا یادآور نکات کلیدی برای خرید دستبند طلا باشد. البته ممکن است بیشتر این نکات را همه بلد باشیم اما با یادآوری کلی آنها مطمئن می‌شویم که چیزی را از قلم نمی‌اندازیم. پس لطفاً با ما همراه باشید.

راهنمای خرید دستبند طلا

کدوم دستبند واسه من بهتره؟

برای پاسخ به این سوال طبیعتاً باید به هدف شما از خرید و مبلغی که میتوانید برای خرید دستبند طلا هزینه کنید نگاه کنیم. انواع مختلفی از دستبند طلا وجود دارند که میتوانند با هدف و البته بودجه‌ی شما هماهنگ باشند. پس بیایید بصورت خلاصه ابتدا در مورد انواع و بعد در مورد قیمتها صحبت کنیم. البته توجه داشته باشید که هدف ما در اینجا فقط انواع دستبند طلا هست و نه انواع دیگر دستبند !

انواع دستبند طلا

تنوع بسیار زیاد در سلیقه و خلاقیت طراحان، طبیعتاً باعث ایجاد انواع نامحدودی از محصولات مخصوصاً زیورآلات طلا می‌شود. اما چنانچه بخواهیم بصورت بسیار کلی انواع دستبند طلا را دسته بندی کنیم، می‌توان به چند دسته‌ی زیر اشاره کرد. (برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر و انواع هرکدام و البته نمونه‌های موجود در طلاویژن می‌توانید روی عنوان آن دسته کلیک فرمایید)

1- دستبند النگویی طلا

دستبند النگویی طلا (Lock Bangle) از زیباترین انواع دستبند زنانه و دخترانه به حساب می آیند. دستبند های النگویی که به نام النگو دستبندی هم معروف هستند، دارای فرمی ثابت هستند و تمام اطراف مچ دست فرد را می پوشانند. آنها اغلب دارای قفل های لولایی یا قفل دکمه ای می‌باشند. در واقع باید بگوییم تنها تفاوت دستبند النگویی طلا با النگو همان قفل است که باعث سهولت خروج از دست می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های خرید دستبند النگویی طلا در این است که می تواند به صورت تکی یا بیشتر استفاده شود.

دستبند النگویی طلا

2- دستبند زنجیری طلا

دستبند زنجیری طلا هیچ وقت کهنه و قدیمی نمی‌شود و از مد نمی‌افتد. از نام آن مشخص است که ظاهری شبیه به زنجیر دارد و همانطور که زنجیرها در طرحهای متنوعی وجود دارند. بنابراین دستبند های زنجیری طلا نیز مدل‌های مختلفی دارند. دستبندهایی هم هستند که مشابه بند ساعت هستند که به دستبند ساعتی معروف هستند. بعضی از آنها هم آویز دارند که به دستبند چارم (Charm) یا زنجیری آویزدار معروفند.

دستبند زنجیری طلا

3- دستبند ساعتی طلا

دستبند ساعتی طلا نوعی از دستبند زنجیری است که به خاطر اینکه همچون زنجیر بند ساعت طراحی شده است به دستبند ساعتی، دستبند بند ساعتی و یا دستبند زنجیر ساعتی طلا (Gold Watch Chain Bracelet) معروف است.

دستبند ساعتی طلا

4- دستبند لخت طلا

دستبند لخت طلا معمولاً دارای بافتی ریزتر از دستبند زنجیری است و بصورت شل و لَخت روی مچ قرار می‌گیرد. دستبند های لخت طلا ممکن است پهن یا باریک و یا حتی ساعتی باشند، اما لخت و شل هستند و در واقع این وجه تمایز آنهاست!

دستبند لخت طلا

5- دستبند بنگل طلا

دستبند بنگل طلا را در واقع می‌توان نوعی دستبند النگویی محسوب نمود با این تفاوت که دستبند های بنگل قفل ندارند و معمولاً در این قسمت، دو سر دستبند یا از کنار یکدیگر رد شده اند، یا به هم نمیرسند و یا کلاً فاصله دارند. این قسمت معمولاً بخشی است که طرح‌های متنوعی روی آن پیاده می‌شود و در مدلهای متنوعی موجود است.

دستبند بنگل طلا

6- تمیمه طلا (دستبند انگشتری)

تمیمه طلا یک یا چند دستبند است که به یک یا چند انگشتر طلا وصل شده باشد. معمولاً برای آزادی حرکت مچ، از زنجیر برای اتصال بین دستبند و انگشتر استفاده می‌شود. اما ممکن است این رابط از جنس دیگری باشد. همانطور که بیان شد، تعداد دستبندها، انگشترها و تعداد زنجیرهای اتصال تمیمه طلا متغیر است. به تمیمه طلا ، دستبند عربی یا دستبند انگشتری طلا هم می‌گویند.

تمیمه طلا, دستبند عربی, دستبند انگشتری طلا

7- دستبند اسپرت طلا

دستبند اسپرت طلا عموماً به دستبندی گفته می‌شود که علاوه بر طلا، از مواد دیگری نیز در طراحی و ساخت آن استفاده می‌شود. موادی همچون چرم، سنگ و مهره، بند و بافت و … . طبیعتاً یک دستبند اسپرت طلا بخاطر استفاده از مقدار طلای کمتر، قیمت پایینتری دارد و البته با توجه به طراحی فانتزی و اسپورت خود، برای تیپ های اسپورت و همچنین بعنوان هدیه‌های مقرون به صرفه کارآیی دارد.

دستبند اسپرت طلا اسپرت

نکات کلیدی برای خرید دستبند طلا

بعد از آشنایی با انواع دستبند طلا ، باید به نکات فنی دیگری که در خرید دستبند طلا اهمیت دارند توجه نمود.

1- خلوص و عیار مناسب

معمولاً یک دستبند طلا از طلای ۲۴ عیار ساخته نمی شود زیرا زیورآلات با این عیار بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند. بنابراین استفاده از طلای 24 عیار در ساخت آن، احتمال آسیب دیدگی آن را با توجه به ماهیت قرارگیری‌اش بر روی مچ دست بسیار بالا می‌برد.

از طرف دیگر دستبندی که عیارش زیر 14  باشد می‌تواند باعث تحریک پوست شود، زیرا در این نوع طلا مقدار طلای خالص کمتر از 58.3  درصد خواهد بود و بقیه‌ی آلیاژ آن از فلزاتی مانند نقره، نیکل، روی و یا حتی آهن تشکیل شده است. ضمن اینکه دستبند های طلا با عیار ۱۴ و یا کمتر، با گذشت زمان به سرعت لکه دار خواهند شد. بنابراین شاید بتوان گفت این نوع دستبند های عیار پایین، برای استفاده در بعضی مواقع مناسب هستند.

با توجه به توضیحات فوق در مورد عیار، بهترین گزینه برای استفاده مداوم و روزانه، دستبند هایی هستند که از طلای 18 و یا 22 عیار ساخته شده باشند.

2- مدل دستبند طلا

کدام مدل دستبند برای من مناسب تر است؟ .همیشه هدف از خرید دستبند طلا را در خاطر داشته باشید. آیا این دستبند برای استفاده روزمره است یا پوشیدن گاه‌ به‌ گاه؟ آیا در محل کار می پوشید یا فقط وقتی با دوستان یا خانواده برای تفریح می روید؟ بطور کلی اگر میخواهید در مراسم رسمی و عروسی بپوشید به سراغ انواع طرح های پیچیده با سنگ های قیمتی و الماس بروید، اما اگر می‌خواهید این دستبند را به طور مداوم بپوشید به دنبال طرح های مینیمال و براق طلایی ساده باشید. بطور خلاصه:

  • دستبند های طلا که به همراه جواهرات و سنگ‌های ارزشمند طراحی شده‌اند برای استفاده در مهمانی‌ها و مراسم خاص مناسب هستند.
  • دستبندهای طلای ساده تر مانند دستبند زنجیری برای استفاده‌ی مداوم و روزمره مناسب‌ترند.
  • دستبند های مینیمال و ظریف معمولاً در کنار ساعت های مچی بسته می شود.
  • دستبند با شکل هندسی یا مدلهای دستبند النگویی و بنگل را می‌توان هم در مراسمات و هم در محل کار پوشید.
  • دستبند اسپرت طلا را هم میتوان در همه‌ی اوقات پوشید چه روزمره، چه یک مهمانی و دورهمی دوستانه، فرقی نمی‌کند، فقط نه در جلسات، مهمانیها و مراسمات رسمی!

3- خصوصیات ظاهری دست شما

رنگ پوست و لاغری یا تپل بودن دست ( و حتی لباسی که قرار است پوشیده شود) نقشی تعیین کننده در انتخاب مدل و رنگ دستبند دارد.

در مورد رنگ پوست، معمولاً دستبندهایی با رنگ طلای روشن، سفید و یا نگین دار به نسبت طلاهای زرد پررنگ، بهتر با پوستهای تیره هماهنگ می‌شوند.

در مورد دستهای بیش از حد لاغر یا بیش از حد تپل، معمولاً باید حد وسط را در نظر گرفت. چون از طرفی همانطور که یک دستبند پهن و قطور میتواند روی یک دست نحیف خنده دار باشد، یک دستبند فوق ظریف هم عملاً جلوه‌ای به آن دست نمی‌دهد. همانطور که یک دستبند خیلی ظریف روی یک دست فربه اصلا نما ندارد، یک دستبند پهن و سنگین آن را چاق تر و تپل تر نشان خواهد داد!

4- سایز و اندازه دستبند طلا

در مورد اندازه و دور مچ ، ابتدا دور مچ دست را با دقت اندازه بگیرید، چرا که تعیین سایز دستبند طلا را می‌توان با اندازه‌گیری دقیق مچ دست پیدا کرد. برای این کار:

  • ابتدا یک تکه نخ را درست و محکم دور مچ بپیچید.
  • محلی که دو سر آن به هم می‌رسند را با ماژیک علامت گذاری کنید.
  • سپس آن را باز کرده و با استفاده از خط کش طول آن را اندازه  بگیرید.
  • به عدد دقیق دور مچ ۱.۳ سانتیمتر (13 میلیمتر) اضافه کنید تا سایز استاندارد دستبند به دست آید.

نکته: فقط اگر می‌خواهید سایز دستبند طلا بگونه ای باشد که در دستتان آزادتر باشد و حرکت زیادی داشته باشد، می‌توانید ۱.۳ سانتی متر (13 میلیمتر) دیگر نیز به آن اضافه کنید.

سایر نکات خرید دستبند طلا

به غیر از مواردی که ذکر شد این نکات را نیز در نظر بگیرید:

  1. اگر به صورت آنلاین خرید می‌کنید و از اندازه‌ی دقیق دستبند مطمئن نیستید به سراغ مدل‌هایی بروید که قابل تنظیم باشند تا به راحتی سایز شوند.
  2. اگر می‌خواهید مدل دستبند های نگین دار را انتخاب و خرید کنید، حتما از کیفیت آن مطمئن شوید و از فروشنده اطلاعات و شناسنامه‌ی جواهر را بخواهید.
  3. سبکی انتخاب کنید که بادوام باشد.
  4. چنانچه دارای قفل است، قفل محکمی داشته باشد.
  5. هنگام خرید و نگهداری از جعبه‌ی مناسب استفاده کنید تا از آسیب در امان باشد.

در راهنمای خرید دستبند طلا سعی نمودیم به همه‌ی نکات کلیدی برای خرید دستبند طلا اشاره کنیم و امیدواریم با خواندن این راهنما مهارت بیشتری در خرید دستبند طلا به دست آورده باشید. چنانچه نکته ای از قلم افتاده خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در مورد هر محصول نیز نگران نباشید، چنانچه ابهام یا سوالی دارید می‌توانید از فروشنده‌ی مربوطه راهنمایی و مشاوره دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *